Красиво и много болезнено като падащите розови листчета от вишните в Япония – това чувство завладя публиката на премиерата на „Мадам Бътерфлай“ на Държавна опера Варна https://www.operavarna.com/ . Летният театър бе препълнен от зрители, нетърпеливи да видят Соня Йончева – сопрано с възходящ творчески път в Европа и по света. Фина, излъчваща източни флуиди, нежна любов и фатализъм, постановката на режисьора Нина Найденова с диригент Найден Тодоров разпръсна розовата магия на уникалната творба, сътворена от Джакомо Пучини.
Четвърто поколение композитор, италианецът не прилича на никой друг в музиката. Той живее на границата на ХIХ и ХХ век и носи изтънчеността и стремежа към новаторство на тази епоха. Пучини има влечение към духа на Изтока, а освен това – изключително драматургично чувство и режисьорски талант. Оперите му – „Бохеми“, „Тоска“, „Джани Скики“, „Турандот“, „Мадам Бътерфлай“ са едни от най-поставяните през всички времена, което говори за красивата сила на неговото изкуство. „Мадам Бътерфлай“ е много специална опера, много различна, лишена от патоса на масовите сцени и толкова дълбоко вникваща в женската душа. Сюжетната линия е само една, трептяща и актуална и днес: за невъзможната любов на границата на Изтока и Запада, за американската мечта и източните традиции, за сърцето, което дава и посвещава всичко на своя любим и е готово да умре за него.
Екипът на постановката успява по прекрасен начин да предаде всичко това на преситения от зрелища и атакуван от специални ефекти съвременен зрител. „В нашата интерпретация декорът и костюмите са класически, единственото различно като изразно средство се крие в малък киноапарат, който впрочем също идва от времето на Пучини. Той създава онази илюзия за мечтата по другия свят, видян от младата гейша през обектива на първото кино, което американците – „модерните“ хора и любимият Пинкертон донасят на острова“, казва режисьорът Нина Найденова. Творец с огромен опит в поставянето на опери на големи открити сцени, тя превръща Летния театър в колаж от японски паравани, прозирни и пресъздаващи цялата чувствителност на източния свят, и дори в хълм, който гледа към морето и корабите. И още повече – доц. Найденова изпипва до най-малкия детайл жестовете на героите, които дават завършек на дългите и психологически завладяващи арии и дуети.
Изящна в интерпретациите, трептяща, изкусна и с точността на голям майстор, Соня Йончева е звездата, която понася голямата тежест на тази постановка. Нейната Чо-чо-сан е на сцената почти през цялото време. Актьор от класа, тя се преобразява от излъчваща сексапил жена в крехко японско момиче.
Музикалната линия е сложна и умело водена от маестро Найден Тодоров, който мотивира по нов начин оркестъра на Държавна опера Варна. Прекрасен образ и истинско италианско белкантово пеене създава тенорът Рикардо Маси от Италия в ролята на американския офицер Пинкертон. Пламен Димитров великолепно изгради образа на консула Шарплес със силно сценично присъствие и пеене от класа.
Премиерата на „Мадам Бътерфлай“ на Държавна опера Варна е почит към великия Джакомо Пучини: 165 години от рождението и 100 години от кончината му. След разтърсващия музикален шедьовър публиката обсипа с емоционални аплодисменти Соня Йончева, която получи огърлие „Златен век“.
Отличието на Министерството на културата за изключителен принос в развитието и утвърждаването на българската култура и национална идентичност бе връчено от служебния министър на културата Найден Тодоров. „Всеки път, когато се появи новина за Соня Йончева, ние сме горди, че сме българи. Това е основната причина комисията на министерството да избере оперната певица за носител на това отличие“, каза той при връчването.
Искра Сотирова
Снимки Росен Донев