Днес е 02.12.2024

Марио Хосен преди концерта си с елитния оркестър “Виртуозите на Ла Скала” във Варна на 29 април

22.04.2024

"Виртуозите на Ла Скала"
Камерен оркестър „Виртуозите на Ла Скала“

“Публиката във Варна ще бъде докосната от магията на това на сцената да са хора, които са посветили живота си на изкуството и които са щастливи, че са служители в храма на музиката.”

На 29 април в Зала 1 на Фестивалния и конгресен център изключителният цигулар ще бъде диригент и солист на концерта събитие, в който ще блести и оперната прима Красимира Стоянова.

Оригинален манускрипт на “Годишните времена” на Вивалди, който изпълнителите ще интерпретират, ще обогати ценителите на бароковата музика във Варна.

Организаторите отварят допълнителни места на Балкона в Зала 1 на Фестивалния и конгресен център с цени от 50 до 70 лв.

Гастролът на елитния камерен състав на един от великите оркестри на Европа – оркестъра на Миланската Скала, ще бъде събитието на сезона за почитателите на класическата музика в морската столица. На 29 април в Зала 1 на Фестивалния и конгресен център ще станем свидетели на забележителна копродукция на Европейския музикален фестивал Варна и ММФ “Варненско лято” – концерта на оркестъра “Виртуозите на Ла Скала”. Солисти са маестрото на цигулката Марио Хосен, който и ще дирижира оркестъра, и аплодираната многократно на сцената на “Ла Скала” оперна прима Красимира Стоянова. Програмата на концерта включва едни от най-високите образци на италианския и немския барок – знаменити арии от произведения на Бах и Хендел, както и шедьовъра на Вивалди “Годишните времена”.

Марио Хосен

В дните на репетициите си в Милано с музикантите от елитния камерен оркестър “Виртуозите на Ла Скала” проф. Марио Хосен беше любезен да отговори на въпросите на Нина Локмаджиева за концерта:

Проф. Хосен, изкушената варненска публика няма търпение да съпреживее Вашия концерт с „Виртуозите на Миланската Скала“ и Красимира Стоянова. Това е забележителен пример за обединяване на усилията и ресурсите на два варненски фестивала в името на едно забележително музикално събитие. Как го постигнахте и ще бъде ли това устойчива формула във времето напред?

Уникална е възможността да представим на варненската публика проект, който съчетава усилията на два големи фестивала. Мисля, че каузата да представим на публиката на град Варна, както и на гостите на града, концерти с висока художествена стойност, продължава да ни вълнува и ни дава мотивацията да я развиваме. Така е и в случая с гостуването на „Виртуозите на Миланската Скала“, един изключително професионален ансамбъл, съставен от виртуози, ярки изпълнители от оркестъра на “Миланската Скала”, и примата, голямата българска оперна певица Красимира Стоянова на сцената заедно с музиканти, които са й акомпанирали през годините многократно. Смятам, че тази формула във времето ще се развива и смятам, че както синкретичността на изкуствата, така и колаборацията и инициативите, които обединяват идеите на културните оператори, тепърва ще се развиват. Убеден съм, че и държавата в бъдеще ще съдейства за реализирането на подобни съвместни проекти, както на национално, така и на международно ниво. Единствено мога да пожелая такива срещи и такива проекти да стават по-често и да радваме публиката със стойностни концерти и събития.

Какви са Вашите очаквания за партньорството Ви на сцената с „Виртуозите на Ла Скала“ и примата Красимира Стоянова?

С Красимира Стоянова ме свързва много дълбоко приятелство през годините. С нея се познаваме още от времето, когато тя беше цигуларка в Пловдивската филхармония. Спомням си едно незабравимо турне в Австрия, където аз бях солист на оркестъра и където с часове си говорихме за музика и изкуство. Тогава тя ми разкри нейната страст към оперното пеене и нейния огромен талант и потребност да бъде реализирана. Две години по-късно, когато се срещнахме във Виена, тя вече беше тръгнала по пътя на една световна кариера, а три години по-късно беше член на състава на Виенската Щатсопера, с изгряваща кариера на солист, която последните години радва милиони почитатели на оперното изкуство по света с магията на своя глас. Ние сме приятели, ние сме колеги, които се уважават и нашата съвместна изява реално е първата ни в тандем – оперно пеене и инструментална музика. Аз съм безкрайно впечатлен от високата музикална култура, която има оперната певица Красимира Стоянова. Тя е и един великолепен инструменталист, свири изключително професионално на цигулка, макар че от години това да не й е основното амплоа. Аз съм убеден, че човек с такава богата култура като инструменталист, няма как да не обогати своя талант и като оперен певец чрез познанието на партитурата и чрез подхода си към изучаването на всяка една партия. В процеса на работата сега с Красимира ние изследвахме партитурите, особено на арията от Йохан Себастиан Бах, коментирахме различни нюанси, свързани с модулации, и състояния в симбиозата музика – текст, която мисля, че публиката ще усети като резултат от нашето съвместно сътрудничество. Надявам се и нашите общи планове, които имаме с Красимира Стоянова занапред също да бъдат успешни, и да радват почитателите както на инструменталното изпълнителско изкуство, така и на голямото оперно изкуство.

Какво е за Вас „Ла Скала“? А камерния оркестър на „Виртуозите на Ла Скала“?

За мен „Ла Скала“ е символ – символ на високото оперно майсторство, символ на стойностната класическа музика и на посланието, което има италианското белканто не само върху европейското развитие на музиката, но и в световната съкровищница – с което техният принос е обогатил човечеството. Първият ми досег с оркестъра на „Миланската Скала“ датира още от 2004 г., когато с камерния оркестър на „Миланската Скала“ аз имах голямо турне в Швейцария. Тогава посетихме най-големите зали – Тонхале в Цюрих беше разпродадена, Казино – Базел, Филхармонията в Берн, Зала Виктория в Женева, Лугано – все водещи концертни зали. По време на това едноседмично турне усетих какво значи отдадеността и посвещението в музикалното изкуство. Тези хора, които ежедневно са на работа в Милано и трябва да изпълняват своите задължения като оркестранти, имат потребност и за солистична изява, каквато им дават концертите с Филхармония Ла Скала, както и концерти с камерния оркестър. Там те имат възможност да изявят своите солистични способности, да изразят по-ярко характерни черти на техния личностен подход и темперамент, което прави срещите с тях едно пътешествие, едно приключение. Изключително съм мотивиран и зареден от отношението, от любовта им към музиката и мисля, че публиката във Варна ще бъде докосната от магията на това на сцената да са хора, които са посветили живота си на изкуството и които са щастливи, че са служители в храма на музиката.

Известно е на познавачите Вашето специално отношение към бароковия репертоар. В годините, в които Вие сте артистичен директор на ММФ „Варненско лято“, старинната музика има своя разцвет в Бароковия модул на фестивала. Кое Ви запали за нея и кое поддържа Вашия нестихващ интерес към епохата?

Любовта ми към бароковата музика е действително много силна. Щастлив съм, че като артистичен директор на Международния музикален фестивал „Варненско лято“, аз както и нашия творчески екип, успяваме да надградим чрез интересни идеи, подходи и заглавия традицията на „Варненско лято“ да се слуша и стойностна барокова музика. Щастлив съм също, че тази музика е жива и в днешно време. Виждаме, че залите винаги са препълнени, когато има барокови концерти – не само с меломани, които осъзнато усещат посланията на тази музика и дълбоко я преживяват, но и с много млади хора, които се чувстват привлечени към непреходността на това изкуство. Това наистина прави барока един символ на европейската музикална съкровищница и музика, която ще остане завинаги актуална. Факт е, че „Годишните времена“ на Вивалди, както и „Матеус пасион“ на Бах, Бранденбургските концерти, „Кончерти гроси“ на Корели, и много други оперни и инструментални заглавия остават завинаги печат в съзнанието на хората, които са обградени с изкуство и които имат потребност от него. „Годишните времена“ на Вивалди са не само едно от най-любимите произведения на меломаните, но и произведение, което в годините, когато е било създадено, е било едно от най-често печатаните и разпространявани заглавия, както и „Кончерти гроси“ на Арканджело Корели. Това е музика, която има своя нов разцвет в края на ХХ, началото на ХХІ век. Има много интересни състави, които препрочитат манускриптите, разкриват ги. Аз се занимавам много с изследователска дейност, което за мен лично е едно обогатяване в тъй нареченото свободно ми време, което реално е част от моето професионално време, защото за мен не съществува думата свободно време. Всеки един момент е свързан с музиката, свързан е с това по нов начин да опозная себе си чрез музиката и чрез това, на което ставам посредник. От една страна е идеалният композитор с неговото послание, било то риторично, агогика, чисто като вибрация, и от друга страна – чрез призмата на моето познание и емоция да го предам на публиката, която има потребност от този тип духовна храна. Аз смятам, че ние всички сме част от тоя процес и съм изключително щастлив, че изследването на барока продължава и вярвам, че тепърва ще се открият и други шедьоври. Мисля, че музикознанието е в един процес на ренесанс. Има много библиотеки, архиви, особено в Италия, в Германия, в Полша, които тепърва ще ни изненадват с шедьоври, които ще се открият на тези места. Така че сме на прага на едно ново съживяване на барока в ХХІ век. Щастлив съм, че успяваме да обогатим с него програмата както на „Варненско лято“, така и на ценителите на барока във Варна.

Вие сте популярен изследовател на творческото наследство на Паганини, и не само на неговите творби. Знаем, че търсите различни редакции, че обичате да поднесете нещо ново за публиката. В програмата на концерта на 29 април ще има ли изненади за варненските ценители на италианския и немския барок?

В творчеството на Вивалди могат да се открият много интересни факти, които и широката публика, и тясно специализираната публика не знае. Това е една изключително плодотворна, интересна ренесансова фигура. Вивалди е бил не само отдаден преподавател, композитор и общественик. Той е бил човек, който търси предизвикателството в живота, приключението. Търсил е нови асоциации между тон и дума, и по този начин е създал не само известните „Годишни времена“ на базата на сонетите, които придружават музикалната партитура, но е създал стотици творби, създал е собствен неповторим почерк в композицията на своите творби, който е впечатлил самия Йохан Себастиан Бах. Това е може би върхът, който е постигнат в историята на музиката, в частност в барока и полифонията. Самият Бах е преписвал манускриптите на Вивалди, той се е учил от Вивалди, търсил е вдъхновение от начините, по които Вивалди е дешифрирал определен тип констелации – математически и чисто мелодични, които за Бах са били един вид вдъхновение. Има няколко концерта на Вивалди, които са обработка на Бах. Вивалди е бил и много интересна личност, което е свързано с ролята му на общественик. Той се е занимавал с дипломация. Бил е човек, който на моменти чрез музикалните си послания е променял решения, които са били вземани в обществото. Все пак да не забравяме, че тази музика се е слушала от елита, тя е била следена, спонсорирана, оценявана. И този елит е разбирал езика на тази музика, което прави и времето уникално. Виждаме всичко това както в музикалното наследство, така и разхождайки се из градовете, където барокът е бил в разцвета си и се възхищаваме в ХХІ век от архитектурата, изобразителното изкуство и музиката на тези, които са оставили диря в обществото като меценати на духовността, от която те са имали потребност и са смятали, че по този начин ще останат безсмъртни. Вивалди има много силна роля в това. Смятам, че партитурата, която ние в момента дешифрирал и ще разработим по време на репетициите в Милано с колегите от „Миланската Скала“, ще бъде на базата на манускрипт, който съм получил от Италия и който е с много интересни препратки. Това ще ни даде възможност да представим едни „Годишни времена“, които ще зарадват ценителите, ще ги обогатят, но ще чуят и интересни, нови похвати, които самият автор ни е дал като задача да разкрием. Това ще бъде нашата трактовка и дешифрирал на този текст. Надявам се публиката да остане доволна от нашата интерпретация и да задоволим очакванията й за нещо, което заслужава да бъде чуто. Аз лично съм много развълнуван да изпълня „Четирите годишни времена“ на Антонио Вивалди пред любимата варненска публика.

Виртуозите на Ла Скала

Концертът се осъществява с подкрепата на Италианския културен институт и Посолството на Италия в България и е под патронажа на Нейно превъзходителство г-жа Джузепина Дзара, посланик на Италия в България.

Организаторите отварят допълнителни места на балкона в Зала 1 на Фестивалния и конгресен център с цени от 50 до 70 лв. На партера са налични последни добри места.

Могат да се купят от Билетния център на ФКЦ, както и онлайн от сайта на ФКЦ: https://fccvarna.bg/%D1%81%D1%8A%D0%B1%D0%B8%D1%82%D0%B8%D0%B5/%D0%B5%D0%B2%D1%80%D0%BE%D0%BF%D0%B5%D0%B9%D1%81%D0%BA%D0%B8-%D0%BC%D1%83%D0%B7%D0%B8%D0%BA%D0%B0%D0%BB%D0%B5%D0%BD-%D1%84%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%B0%D0%BB-2024-%D0%B2%D0%B8%D1%80%D1%82%D1%83%D0%BE%D0%B7%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%BD%D0%B0-%D0%BC%D0%B8%D0%BB%D0%B0%D0%BD%D1%81%D0%BA%D0%B0%D1%82%D0%B0-la-scala

ХХ Европейски музикален фестивал Варна се организира от Елит Проджектс Мениджмънт с финансовата подкрепа на фонд Култура на Община Варна и в партньорство с ММФ “Варненско лято”. Фестивалът се реализира с подкрепата на Италианския културен институт и Посолството на Италия в България, “Експрес гаранцион” и “Topola Skies Golf & SPA Resort”, строителна фирма “Комфорт”, “Солвей Соди”, “Логос” – недвижими имоти, “Нира Комюникейшънс” и с медийното партньорство на Радио Варна, Moreto.net, Impressio.dir.bg, Artvarna.net.

Нина Локмаджиева

Снимки фестивален архив

Още за концерта на 29.04.2024:

ЕВРОПЕЙСКИ МУЗИКАЛЕН ФЕСТИВАЛ ВАРНА 2024

29.04.2024, 20.00, Фестивален и конгресен център Варна, Зала 1

Камерен оркестър “Виртуозите на Миланската Скала”

Красимира Стоянова, сопран

Марио Хосен, цигулка, диригент

Съвместна продукция на Европейския музикален фестивал Варна и ММФ “Варненско лято”

Други