Балетмайсторът Сергей Бобров е магьосникът, който твори грандиозни спектакли
24 бели лебеда с нежни пера, тюл и дантели, които разтварят крила на лунна светлина. Какво повече му трябва на един балетен ценител? И то се случва – на сцената на Държавна опера Варна! Такава балетна гала вечер не се е случвала сигурно от 30 години! Магьосникът, създал това чудо, се казва Сергей Бобров – балетмайстор от най-висок карат.
За да случи приказната балетна магия, са нужни много елементи. На първо място – подбрани танцьори, с присъствие и с добра техника. Освен това е нужна идея, заряд, каквато Балетната гала има. Любими класически фрагменти, малко contemporary, нещо ново и за най-заклетите балетни познавачи, и много много изненади.
Под ръководството на Даниела Димова, директор на ТМПЦ-Варна, балетната трупа се възроди и изгради отново с артисти от Италия, Испания, Франция, млади, ентусиазирани и красиви. Конструкторът на този нов балет е именно Сергей Бобров и неговите строги и класни репетитори – Бахиджан Смагулов и Наталия Матус. Да изградиш кордебалет, който да осъществи и класически, и модерни масовки, на финала да се поклонят трима различни като типаж принца и три принцеси и още няколко характерни и ярки артисти. Това е истински голям балет!
А какво би бил един балетен спектакъл без бляскави, оригинални костюми и в днешно време и мултимедия за декор! И всичко това е постигнато във Варна. Случва се.
Само балетмайстор с размах може да поднесе толкова изненади и на най-заклетите балетни почитатели. Колкото и да познаваш „Лебедово езеро“, винаги остава нещо неоткрито. Оказва се, че преди да стане балет, Чайковски е написал операта „Ундина“ – първообраз на танцовия шедьовър. Единственият запазен дует от тази творба чуха зрителите във Варна в изпълнение на тенора Валерий Георгиев и сопраното Мария Павлова. И двамата романтично-елегантни и в стилистиката на балета. А на сцената легендарното адажио от второ действие изиграха Полин Фаже и Ксавиер Лара Хил – нежни и много отдадени на трагичната лебедова любов.
Друга изненада в спектакъла са фрагментите от балета „Катарина или дъщерята на разбойника“. Това е творба на идола Жул Перо – френски хореограф, създал безсмъртни творби като балетите „Жизел“ и „Есмералда“. Реставрирането на стар балетен образец е умение, което руските балетмайстори развиват през годините. Трудно, изпълнено с много неизвестни и изискващо да се слееш в майсторството на първосъздателя. Във Варна видяхме па де гондолиери и па-де-дьо, виртуозно представено от Наталия Боброва и Марко ди Салво. Той – с романтична мъжественост, леки и майсторски скокове. А тя – с нежно и женствено излъчване, умела в палцовата техника и върховна във фуете със „смяна на точката“ на погледа. Балетна двойка, която носи стила и усещането за един балет от 70-те години, когато артистичността и техниката се сливаха с лекота.
Публиката богато награди с аплодисменти Виторио Сколе и Матиа Бакон за техните артистични изяви във вариации и дуети. И двамата – носещи горещата красота на Италия, с техника, която да удовлетвори и най-претенциозните познавачи на балета. Още един балетен артист се изгражда във варненската трупа – Пиер Гастон. Той даде своя артистичен цвят като Тибалт в „Ромео и Жулиета“ и в монолог из „Кармен Денс“.
Не би имало истинска гала без бравурен финал – мащабна хореография на Сергей Бобров за кордебалет по музика на Глинка и още по-силна кода под ударите на перкусии от балета „Антигона“. Ярко, модерно и специално за публиката!
В целия този калейдоскоп от танц, опера и ритми своята поява-контрапункт с иронични разсъждения добави артистката Гергана Арнаудова.
Още нещо значимо ще се случи във Варна. Видяхме второ действие на балета „Ромео и Жулиета“ от Прокофиев, постановка на Сергей Бобров. Предпремиерата на целия балет ще бъде на 27 май на сцената на Варненска опера. Ще видим новия спектакъл отново в Опера в Летния театър на 8 август. Но това, което балетните ценители в балетната гала видяха, беше от висока класа, грандиозно, със силно присъствие на солистите и с изключителни костюми на Ася Стоименова.
Познавачите на сценичните изкуства наричат подема на една трупа „творческа ситуация“. Получава се, когато енергиите на много артисти се съберат в една линия. Не знам точно как става. Но Сергей Бобров знае.
Искра Сотирова
Снимки Росен Донев