Двамата солисти заедно споделят как българските фестивали насърчават тяхната международна кариера. Готвят за варненските ценители един от бисерите на Менделсон – Бартолди – двойния му концерт за цигулка, пиано и оркестър, който ще изпълнят заедно с Български камерен оркестър Добрич с диригент Арто Чифчиян.
В дните преди началото на Европейския музикален фестивал Варна, който започва на 23 март, солистите Йоанна Русева, цигулка, и Гийом Венсан, пиано, усилено репетират с Български камерен оркестър – Добрич, под палката на маестро Арто Чифчиян. В Градската художествена галерия на Варна те ще солират на откриването на фестивала в Концерт за пиано, цигулка и струнен оркестър от Феликс Менделсон-Бартолди.
И двамата млади солисти вече заслужиха високите оценки на специалисти и публика в Австрия и Франция. Имат забележителни успехи на конкурсния и концертен подиум като солисти и камерни музиканти и вече се наложиха като професионалисти със завладяващо въздействие на европейската камерна сцена.
Между репетициите двамата инструменталисти бяха любезни да отговорят на въпросите на Нина Локмаджиева:
Как се роди вашето сценично партньорство, как се чувствате заедно на камерния подиум и какво цените във вашия партньор като музикант и човек?
Йоанна Русева: Нашето партньорство се зароди преди почти три години, когато Гийом завършваше Виенския университет по музика и сценично изкуство, където и аз все още уча. От първия момент, когато започнахме да свирим заедно, веднага си допаднахме и като музиканти, и като приятели. Той е невероятен пианист с изключителна френска школовка и невероятен артистизъм. Винаги научавам много от него по време на съвместните ни проекти. Като сценично дуо се чувстваме много щастливи, когато свирим заедно. Той в момента живее в Париж, но това не пречи на нашето музикално партньорство. Свирим често, правим записи и сме много добри приятели, което много подпомага сценичните ни изяви.
Гийом Венсан: Ценя изключително много естествения инстинкт към музиката на Йоанна, нейната фантазия. Според мен класическите музиканти са твърде сериозни и не винаги успяват да се забавляват на сцената. Докато двамата с Йоанна успяваме да се вдъхновим един друг и да свирим с много фантазия по време на репетиция и на сцената.
Вие музицирате обичайно във Виена. Какво е усещането от контакта с виенската публика и с българската в София и Варна? Какви разлики откривате в реакциите?
Йоанна Русева: Аз смятам, че българската публика е доста по-музикално образована, в смисъл, че е много интуитивна и много топла. Бих казала, че българската публика отива с отворено сърце на концерт и слуша изключително задълбочено и с голям интерес. Смятам, че навсякъде усещането на сцена е прекрасно, но за мен лично свиренето в София, Варна, Добрич е по-специално.
Гийом Венсан: За мен публиките във Виена и Париж доста си приличат, хората слушат доста концентрирано. А българската публика реагира с голям ентусиазъм и посреща изпълнителите с повече усмивки и топлота.
Вие и двамата имате вече своето място на европейската сцена, но същевременно продължавате да носите слънчевия ореол на млади таланти. Как се насочихте към концерта на Менделсон, към който посягат и много зрели артисти?
Йоанна Русева: Двойният концерт за пиано, цигулка и струнен оркестър на Менделсон, който впрочем може да се изпълни и с пълен състав на оркестъра, е една много ранна творба на композитора. Менделсон е бил само на 14 години, когато го е написал. Концертът носи една невероятна свежест и въпреки че на моменти има може би една по-семпла структура, е много виртуозен и е голямо удоволствие да се изпълнява. Ние с Гийом искахме много да изсвирим нещо заедно с оркестър и концертът на Менделсон беше най-добрият избор.
Гийом Венсан: За мен това е един много вдъхновяващ концерт и въпреки че съм изпълнявал много произведения на Менделсон, не съм имал възможността да изсвиря точно този концерт до сега. Щастлив съм, че и за двама ни това е ново произведение, което внася свежест и радост в интерпретацията.
Вие вече направихте репетиция с Български камерен оркестър Добрич. Какви са първите ви впечатления, ще се получи ли съвместното ви изпълнение?
Йоанна Русева: Оркестърът е прекрасен, аз съм имала възможността да свиря и друг път с тях. Разбираме се много добре и музикално. Диригентът, маестро Чифчиян, ръководи чудесно оркестъра. И двамата с Гийом сме с много добри впечатления.
Гийом Венсан: Изключително ми допадна щедрия звук на оркестъра, контактът ми с тях беше прекрасен още от първата репетиция. Работя за пръв път с тях, но съм щастлив за възможността.
Какво ви предстои след Варна? Има ли някакво специално предизвикателство, което бихте искали да си поставите за следващите години, за още по-голямо израстване, нещо, което много искате да изсвирите?
Йоанна Русева: На мен ми предстоят няколко рецитала във Виена и Будапеща, които са с доста по-различна програма. През май и юни ще имам концерти с камерни ансамбли. Също така имаме планове с Гийом за рецитални програми. Имаме идея да изсвирим този концерт на Менделсон и в София през следващата година. Предстоят ми и два проекта със Софийската филхармония, един модерен концерт през юли, ще свиря и Първия концерт на Прокофиев през следващия сезон. Надявам се да продължавам да работя така, както до момента и да израствам по всеки един възможен начин, личностно и професионално, и да продължаваме да творим с Гийом, тъй като това много ме вдъхновява и се чувствам щастлива да имам възможността да свиря с него, да записваме заедно. В тази връзка, предстоят ни няколко записа, както и концерт в Париж.
Гийом Венсан: Подготвям соло проект с всички пиеси на Рахманинов, с който ще участвам на няколко големи френски фестивали през следващите няколко месеца. Предстоят ми и концерти с оркестър във Франция. Надявам се да продължим да работим с Йоанна като дуо и да изграждаме нови програми, концерти и записи.
Впрочем, как се чувствате сега във Варна през зимата, извън сезона за плаж и море?
Йоанна Русева: Варна е изключително красив град и аз съм безкрайно щастлива да съм тук, както и Гийом, който се влюби в града, когато дойде за пръв път за Европейския музикален фестивал миналата година. Много сме щастливи и благодарни на директора на фестивала Мария Кондова за невероятната подкрепа и за поканата да гостуваме отново на този прекрасен форум. И че имаме възможността да прекараме няколко леко хладни, но хубави дни във Варна.
Още за концерта на 23.03. от 19.00 ч. в Градската художествена галерия открийте тук: https://www.facebook.com/events/1344268259728986
Билети – 15 лв., от сайта и Билетния център на Фестивалния и конгресен център:
Европейският музикален фестивал Варна продължава с танцово шоу на 3 април, когато във Варна ще гостува провокативният авторски спектакъл на Александра Драгова “Осем” – смел микс от култури и традиции с участието на 12 млади професионални танцьори. Още за концерта на 3.04. от 19.00 ч. Зала 1 на Фестивален и конгресен център открийте тук: https://www.facebook.com/events/598175458411483
Билети – 20, 25, 30 лв., от сайта и Билетния център на Фестивалния и конгресен център:
На 12 април в Градската художествена галерия уважаваните инструменталисти Димитър Буров, цигулка, и Людмил Ангелов, пиано, ще интерпретират шедьоври от Моцарт, Шуберт и Цезар Франк. Още за концерта на 12.04. от 19.00 ч. Зала 1 на Фестивален и конгресен център открийте тук: https://www.facebook.com/events/713914967053034
Билети – 15 лв., от сайта и Билетния център на Фестивалния и конгресен център: https://bit.ly/3YUU25J
Фламенкото и джазът си дават гореща среща на 23 април в Зала 1 на Фестивалния и конгресен център Варна със Сантяго Лара квартет и премиера за България на албума “Фламенко трибют на Пат Матини”. Специален гост – звездата на фламенко танца Мерседес Руиз – Огнената. Още за концерта на 23.04. от 19.00 ч. в Зала 1 на Фестивален и конгресен център Варна открийте тук: https://www.facebook.com/events/523457326596269
Билети – 20, 25, 30, 40, 50 лв. от сайта и Билетния център на Фестивалния и конгресен център:
В сrossover проекта “Windharmonium ensemble” на джаз пианиста, композитор и аранжор Милен Кукошаров на 26 април в Градската художествена галерия ще се включат Николета Хайтова – флейта, Мартин Ташев – тромпет, Димитър Льолев – саксофон, Велислав Стоянов – тромбон, Борис Таслев – контрабас и Атанас Попов – барабани. Всички те влизат в авторския проект на Кукошаров. Още за концерта на 26.04. от 19.00 ч. в Градската художествена галерия открийте тук: https://www.facebook.com/events/516769730614600
Билети – 20 лв., от сайта и Билетния център на Фестивалния и конгресен център: https://bit.ly/3ILt0YO
Европейският музикален фестивал Варна се организира от агенция „Елит проджектс мениджмънт“. Изданието за 2023 г. се осъществява с финансовата подкрепа на Фонд “Култура” на Община Варна, Национален фонд “Култура” (ncf.bg) и със съдействието на “Експресгаранцион” и “Topola Skies”, “Солвей Соди”, “Логос” недвижими имоти, “Нира Комюникейшънс” и с медийното партньорство на БНР Радио Варна, Impressio.dir.bg, Moreto.net и ArtVarna.net.
Нина Локмаджиева
Снимки личен архив на изпълнителите
Йоанна Русева, цигулка
Йоанна Русева завършва НМУ Любомир Пипков в София в класа на Благородна Танева, а през 2022 получава бакалавърска степен по цигулка от Университета за музика и сценични изуства във Виена. Специализирала е в майсторски класове на Минчо Минчев, Захар Брон, Пиер Амоял, Огюстен Дюме, Антон Сороков, Елизабет Кропфич.
Йоанна е отличена с награди на 16 конкурса, между които Недялка Симеонова 2011, Добрин Петков 2008, „Коциян“ в Чехия 2008, Млади виртуози, София 2013. Финалист е на международния конкурс Давид Ойстрах 2013 в Москва. През 2017 е отличена на конкурса Андреа Постачини, а през 2018 на конкурса Щефани Хол получава и диплом от Виенското общество за струнни инструменти. През 2019 тя печели специална награда и наградата на публиката на конкурса Шимон Голдберг в Майнц, Германия, както и специална награда на конкурса Антон Рубинщайн в Дюселдорф, Германия.
Била е солистка на оркестъра на Класик ФМ Радио, на филхармонните в Бургас, Видин, Враца и Плевен. Има участия със Симфоничния оркестър на БНР. През 2017 е дебютът й и в Glaesender Saal в Музикферайн, Виена.
Гийом Венсан, пиано
Гийом Венсан започва да учи пиано на 7-годишна възраст и изнася първите си концерти, когато е само на 10. На 18 години завършва Парижката консерватория с магистърска степен по пиано. От 2018 до 2020 продължава образованието си в Музикалната капела Кралица Елизабет в Брюксел в класа на Луи Лорти. От октомври 2020 учи при Аведис Куюмджиян в Университета за музикални и сценични изкуства във Виена.
Гийом е носител на множество награди, сред които особено престижна е третата голяма награда от конкурса Маргарита Лонг – Жак Тибо в Париж. През 2014 г. е обявен за Instrumental Soloist Revelation във Victoires de la Musique – годишна френска церемония по награждаване, на която наградата се връчва от френското Министерство на културата за признание на изключителни постижения в музикалната индустрия.
Гийом Венсан свири като солист в редица престижни зали като Сантори хол в Токио, Барбикан хол в Лондон, Театър Шанз-Елизе, залите Pleyel и Gaveau в Париж, Двореца на изкуствата в Будапеща, Катарската опера в Доха, Симон Боливар хол в Каракас и St Martins-in-the-Fields в Лондон. Бил е солист на Оркестъра на Франкфуртското радио, Будапещенска филхармония, оркестров ансамбъл Каназава – Япония, филхармоничен оркестър Канагава – Япония, Националния Оркестър на Бордо, Orchester Lamoureux – Париж, Orchester National du Capitole de Toulouse, Симфоничния оркестър на BBC, Симфоничния оркестър Симон Боливар и др. Работи с изтъкнати диригенти като Марк Минковски, Туган Сохиев, Сейкио Ким, Файсал Каруи, Олари Елтс, Джошуа Дос Сантос, Ари Ван Бик и Джошуа Вайлерщайн.
Гийом е чест гост на много фестивали във Франция като солов и камерен музикант – клавирните фестивали в Лил и Тулуза, Шопеновия фестивал в Париж, фестивала Pianos en Valois в Ангулем, Великденския фестивал и Музикален август в Довил, Международния фестивал на класическото пиано в Биариц, фестивалите Les Grands Crus Musicaux и Духът на пианото в Бордо, Фестивалът в Рок д’Антерон.
Сред многобройните му партньори в камерната музика са Огюстен Дюме, Рено Капюсон, Александра Сум, Дебора Немтану, Антоан Тамести, Лиз Берто, Адриен ла Марка, Едгар Моро, Ян Левионис, Жан-Франсоа Хайсер, Давид Кадуш, Йонас Витауд, Адам Лалум, Пол Майер, Мишел Летик, Сабине Девийе, Каролин Казадесус, Филип Жаруски, Тома Лельо, Аделаид Фериер, квартетите Ardeo, Zaide, Varèse и Hanson, ансамблите Initium и Ouranos и хор Aedes.
В допълнение към многобройните звукозаписи за Warner Records, Гийом Венсан записва два солови проекта за лейбъла Naive – двоен диск с Прелюдиите на Рахманинов, издаден през ноември 2012, и Black Liszt през декември 2019 с малко известни произведения на Ференц Лист.
От 2019 е почетен член на Центъра за сценични изкуства Le Volcan и постоянен артист на Fondation Singer-Polignac в Париж.