Днес е 27.05.2023

Йоанна Русева и Гийом Венсан за концерта, с който ще открият Европейския музикален фестивал Варна 2023 на 23 март

21.03.2023
Йоана Русева, Гийом Венсан

Двамата солисти заедно споделят как българските фестивали насърчават тяхната международна кариера. Готвят за варненските ценители един от бисерите на Менделсон – Бартолди – двойния му концерт за цигулка, пиано и оркестър, който ще изпълнят заедно с Български камерен оркестър Добрич с диригент Арто Чифчиян.

В дните преди началото на Европейския музикален фестивал Варна, който започва на 23 март, солистите Йоанна Русева, цигулка, и Гийом Венсан, пиано, усилено репетират с Български камерен оркестър – Добрич, под палката на маестро Арто Чифчиян. В Градската художествена галерия на Варна те ще солират на откриването на фестивала в Концерт за пиано, цигулка и струнен оркестър от Феликс Менделсон-Бартолди.

И двамата млади солисти вече заслужиха високите оценки на специалисти и публика в Австрия и Франция. Имат забележителни успехи на конкурсния и концертен подиум като солисти и камерни музиканти и вече се наложиха като професионалисти със завладяващо въздействие на европейската камерна сцена.

Между репетициите двамата инструменталисти бяха любезни да отговорят на въпросите на Нина Локмаджиева:

Как се роди вашето сценично партньорство, как се чувствате заедно на камерния подиум и какво цените във вашия партньор като музикант и човек?

Йоанна Русева: Нашето партньорство се зароди преди почти три години, когато Гийом завършваше Виенския университет по музика и сценично изкуство, където и аз все още уча. От първия момент, когато започнахме да свирим заедно, веднага си допаднахме и като музиканти, и като приятели. Той е невероятен пианист с изключителна френска школовка и невероятен артистизъм. Винаги научавам много от него по време на съвместните ни проекти. Като сценично дуо се чувстваме много щастливи, когато свирим заедно. Той в момента живее в Париж, но това не пречи на нашето музикално партньорство. Свирим често, правим записи и сме много добри приятели, което много подпомага сценичните ни изяви.

Гийом Венсан: Ценя изключително много естествения инстинкт към музиката на Йоанна, нейната фантазия. Според мен класическите музиканти са твърде сериозни и не винаги успяват да се забавляват на сцената. Докато двамата с Йоанна успяваме да се вдъхновим един друг и да свирим с много фантазия по време на репетиция и на сцената.

Вие музицирате обичайно във Виена. Какво е усещането от контакта с виенската публика и с българската в София и Варна? Какви разлики откривате в реакциите?

Йоанна Русева: Аз смятам, че българската публика е доста по-музикално образована, в смисъл, че е много интуитивна и много топла. Бих казала, че българската публика отива с отворено сърце на концерт и слуша изключително задълбочено и с голям интерес. Смятам, че навсякъде усещането на сцена е прекрасно, но за мен лично свиренето в София, Варна, Добрич е по-специално.

Гийом Венсан: За мен публиките във Виена и Париж доста си приличат, хората слушат доста концентрирано. А българската публика реагира с голям ентусиазъм и посреща изпълнителите с повече усмивки и топлота.

Вие и двамата имате вече своето място на европейската сцена, но същевременно продължавате да носите слънчевия ореол на млади таланти. Как се насочихте към концерта на Менделсон, към който посягат и много зрели артисти?

Йоанна Русева: Двойният концерт за пиано, цигулка и струнен оркестър на Менделсон, който впрочем може да се изпълни и с пълен състав на оркестъра, е една много ранна творба на композитора. Менделсон е бил само на 14 години, когато го е написал. Концертът носи една невероятна свежест и въпреки че на моменти има може би една по-семпла структура, е много виртуозен и е голямо удоволствие да се изпълнява. Ние с Гийом искахме много да изсвирим нещо заедно с оркестър и концертът на Менделсон беше най-добрият избор.

Гийом Венсан: За мен това е един много вдъхновяващ концерт и въпреки че съм изпълнявал много произведения на Менделсон, не съм имал възможността да изсвиря точно този концерт до сега. Щастлив съм, че и за двама ни това е ново произведение, което внася свежест и радост в интерпретацията.

Вие вече направихте репетиция с Български камерен оркестър Добрич. Какви са първите ви впечатления, ще се получи ли съвместното ви изпълнение?

Йоанна Русева: Оркестърът е прекрасен, аз съм имала възможността да свиря и друг път с тях. Разбираме се много добре и музикално. Диригентът, маестро Чифчиян, ръководи чудесно оркестъра. И двамата с Гийом сме с много добри впечатления.

Гийом Венсан: Изключително ми допадна щедрия звук на оркестъра, контактът ми с тях беше прекрасен още от първата репетиция. Работя за пръв път с тях, но съм щастлив за възможността.

Какво ви предстои след Варна? Има ли някакво специално предизвикателство, което бихте искали да си поставите за следващите години, за още по-голямо израстване, нещо, което много искате да изсвирите?

Йоанна Русева: На мен ми предстоят няколко рецитала във Виена и Будапеща, които са с доста по-различна програма. През май и юни ще имам концерти с камерни ансамбли. Също така имаме планове с Гийом за рецитални програми. Имаме идея да изсвирим този концерт на Менделсон и в София през следващата година. Предстоят ми и два проекта със Софийската филхармония, един модерен концерт през юли, ще свиря и Първия концерт на Прокофиев през следващия сезон. Надявам се да продължавам да работя така, както до момента и да израствам по всеки един възможен начин, личностно и професионално, и да продължаваме да творим с Гийом, тъй като това много ме вдъхновява и се чувствам щастлива да имам възможността да свиря с него, да записваме заедно. В тази връзка, предстоят ни няколко записа, както и концерт в Париж.

Гийом Венсан: Подготвям соло проект с всички пиеси на Рахманинов, с който ще участвам на няколко големи френски фестивали през следващите няколко месеца. Предстоят ми и концерти с оркестър във Франция. Надявам се да продължим да работим с Йоанна като дуо и да изграждаме нови програми, концерти и записи.

Впрочем, как се чувствате сега във Варна през зимата, извън сезона за плаж и море?

Йоанна Русева: Варна е изключително красив град и аз съм безкрайно щастлива да съм тук, както и Гийом, който се влюби в града, когато дойде за пръв път за Европейския музикален фестивал миналата година. Много сме щастливи и благодарни на директора на фестивала Мария Кондова за невероятната подкрепа и за поканата да гостуваме отново на този прекрасен форум. И че имаме възможността да прекараме няколко леко хладни, но хубави дни във Варна.

Още за концерта на 23.03. от 19.00 ч. в Градската художествена галерия открийте тук: https://www.facebook.com/events/1344268259728986

Билети – 15 лв., от сайта и Билетния център на Фестивалния и конгресен център:

https://bit.ly/3xIpt7l

Европейският музикален фестивал Варна продължава с танцово шоу на 3 април, когато във Варна ще гостува провокативният авторски спектакъл на Александра Драгова “Осем” – смел микс от култури и традиции с участието на 12 млади професионални танцьори. Още за концерта на 3.04. от 19.00 ч. Зала 1 на Фестивален и конгресен център открийте тук: https://www.facebook.com/events/598175458411483

Билети – 20, 25, 30 лв., от сайта и Билетния център на Фестивалния и конгресен център:

https://bit.ly/41gXIjZ

На 12 април в Градската художествена галерия уважаваните инструменталисти Димитър Буров, цигулка, и Людмил Ангелов, пиано, ще интерпретират шедьоври от Моцарт, Шуберт и Цезар Франк. Още за концерта на 12.04. от 19.00 ч. Зала 1 на Фестивален и конгресен център открийте тук: https://www.facebook.com/events/713914967053034

Билети – 15 лв., от сайта и Билетния център на Фестивалния и конгресен център: https://bit.ly/3YUU25J

Фламенкото и джазът си дават гореща среща на 23 април в Зала 1 на Фестивалния и конгресен център Варна със Сантяго Лара квартет и премиера за България на албума “Фламенко трибют на Пат Матини”. Специален гост – звездата на фламенко танца Мерседес Руиз – Огнената. Още за концерта на 23.04. от 19.00 ч. в Зала 1 на Фестивален и конгресен център Варна открийте тук: https://www.facebook.com/events/523457326596269

Билети – 20, 25, 30, 40, 50 лв. от сайта и Билетния център на Фестивалния и конгресен център:

https://bit.ly/3SoQeqZ

В сrossover проекта “Windharmonium ensembleна джаз пианиста, композитор и аранжор Милен Кукошаров на 26 април в Градската художествена галерия ще се включат Николета Хайтова – флейта, Мартин Ташев – тромпет, Димитър Льолев – саксофон, Велислав Стоянов – тромбон, Борис Таслев – контрабас и Атанас Попов – барабани. Всички те влизат в авторския проект на Кукошаров. Още за концерта на 26.04. от 19.00 ч. в Градската художествена галерия открийте тук: https://www.facebook.com/events/516769730614600

Билети – 20 лв., от сайта и Билетния център на Фестивалния и конгресен център: https://bit.ly/3ILt0YO

Европейският музикален фестивал Варна се организира от агенция „Елит проджектс мениджмънт“. Изданието за 2023 г. се осъществява с финансовата подкрепа на Фонд “Култура” на Община Варна, Национален фонд “Култура” (ncf.bg) и със съдействието на “Експресгаранцион” и “Topola Skies”, “Солвей Соди”, “Логос” недвижими имоти, “Нира Комюникейшънс” и с медийното партньорство на БНР Радио Варна, Impressio.dir.bg, Moreto.net и ArtVarna.net.

Нина Локмаджиева

Снимки личен архив на изпълнителите

Йоанна Русева, цигулка

Йоанна Русева завършва НМУ Любомир Пипков в София в класа на Благородна Танева, а през 2022 получава бакалавърска степен по цигулка от Университета за музика и сценични изуства във Виена. Специализирала е в майсторски класове на Минчо Минчев, Захар Брон, Пиер Амоял, Огюстен Дюме, Антон Сороков, Елизабет Кропфич.

Йоанна е отличена с награди на 16 конкурса, между които Недялка Симеонова 2011, Добрин Петков 2008, „Коциян“ в Чехия 2008, Млади виртуози, София 2013. Финалист е на международния конкурс Давид Ойстрах 2013 в Москва. През 2017 е отличена на конкурса Андреа Постачини, а през 2018 на конкурса Щефани Хол получава и диплом от Виенското общество за струнни инструменти. През 2019 тя печели специална награда и наградата на публиката на конкурса Шимон Голдберг в Майнц, Германия, както и специална награда на конкурса Антон Рубинщайн в Дюселдорф, Германия.

Била е солистка на оркестъра на Класик ФМ Радио, на филхармонните в Бургас, Видин, Враца и Плевен. Има участия със Симфоничния оркестър на БНР. През 2017 е дебютът й и в Glaesender Saal в Музикферайн, Виена.

Гийом Венсан, пиано

Гийом Венсан започва да учи пиано на 7-годишна възраст и изнася първите си концерти, когато е само на 10. На 18 години завършва Парижката консерватория с магистърска степен по пиано. От 2018 до 2020 продължава образованието си в Музикалната капела Кралица Елизабет в Брюксел в класа на Луи Лорти. От октомври 2020 учи при Аведис Куюмджиян в Университета за музикални и сценични изкуства във Виена.

Гийом е носител на множество награди, сред които особено престижна е третата голяма награда от конкурса Маргарита Лонг – Жак Тибо в Париж. През 2014 г. е обявен за Instrumental Soloist Revelation във Victoires de la Musique – годишна френска церемония по награждаване, на която наградата се връчва от френското Министерство на културата за признание на изключителни постижения в музикалната индустрия.

Гийом Венсан свири като солист в редица престижни зали като Сантори хол в Токио, Барбикан хол в Лондон, Театър Шанз-Елизе, залите Pleyel и Gaveau в Париж, Двореца на изкуствата в Будапеща, Катарската опера в Доха, Симон Боливар хол в Каракас и St Martins-in-the-Fields в Лондон. Бил е солист на Оркестъра на Франкфуртското радио, Будапещенска филхармония, оркестров ансамбъл Каназава – Япония, филхармоничен оркестър Канагава – Япония, Националния Оркестър на Бордо, Orchester Lamoureux – Париж, Orchester National du Capitole de Toulouse, Симфоничния оркестър на BBC, Симфоничния оркестър Симон Боливар и др. Работи с изтъкнати диригенти като Марк Минковски, Туган Сохиев, Сейкио Ким, Файсал Каруи, Олари Елтс, Джошуа Дос Сантос, Ари Ван Бик и Джошуа Вайлерщайн.

Гийом е чест гост на много фестивали във Франция като солов и камерен музикант – клавирните фестивали в Лил и Тулуза, Шопеновия фестивал в Париж, фестивала Pianos en Valois в Ангулем, Великденския фестивал и Музикален август в Довил, Международния фестивал на класическото пиано в Биариц, фестивалите Les Grands Crus Musicaux и Духът на пианото в Бордо, Фестивалът в Рок д’Антерон.

Сред многобройните му партньори в камерната музика са Огюстен Дюме, Рено Капюсон, Александра Сум, Дебора Немтану, Антоан Тамести, Лиз Берто, Адриен ла Марка, Едгар Моро, Ян Левионис, Жан-Франсоа Хайсер, Давид Кадуш, Йонас Витауд, Адам Лалум, Пол Майер, Мишел Летик, Сабине Девийе, Каролин Казадесус, Филип Жаруски, Тома Лельо, Аделаид Фериер, квартетите Ardeo, Zaide, Varèse и Hanson, ансамблите Initium и Ouranos и хор Aedes.

В допълнение към многобройните звукозаписи за Warner Records, Гийом Венсан записва два солови проекта за лейбъла Naive – двоен диск с Прелюдиите на Рахманинов, издаден през ноември 2012, и Black Liszt през декември 2019 с малко известни произведения на Ференц Лист.

От 2019 е почетен член на Центъра за сценични изкуства Le Volcan и постоянен артист на Fondation Singer-Polignac в Париж.

Други