Днес е 05.02.2023

Маестро Емил Табаков и Светлин Русев тази вечер с премиера във Варна

25.11.2022

Най-новата творба на големия български диригент и композитор Емил Табаков – Концерт за цигулка и оркестър, ще прозвучи за пръв път във Варна тази вечер, 25 ноември от 19.00 ч. на сцената на Зала 1 на Фестивалния комплекс. Солист ще бъде виртуозния цигулар Светлин Русев.

След световната премиера на произведението в Русе през 2021 г. и столичната премиера в началото на 2022 г., сега идва ред и на варненската премиера. За оркестъра на Държавна опера Варна е чест и радост да представи за пръв път в града Концерт за цигулка и оркестър от Емил Табаков, под диригентството на самия автор, при това в годината на неговия 75-годишен юбилей.

Емил Табаков създава своя Kонцерт за цигулка и оркестър специално за Светлин Русев и за Фестивалния оркестър на „Мартенски музикални дни“ през 2019 г.:

“Този концерт за цигулка и оркестър бях написал за Фестивалния оркестър, с който свирим всяка година в Русе. Там има много мои съученици, както и много други възпитаници на Русенското музикално училище. Събираме се прекрасен оркестър, атмосферата е много хубава и когато пишех концерта, мислех за Светлин Русев, който винаги е наш солист“, обяснява композиторът. И допълва: „Това е първият ми инструментален концерт, който е в четири части. Разбира се, че концертът е много виртуозен за цигулката, но както във всички мои инструментални концерти, солиращата партия не е единствено изявена. Искал съм винаги да се получи равностойна игра между солиста и оркестъра. Във всичките ми концерти е така. За мен оркестърът е много важен инструмент. Така че, независимо, че концертът е за определен инструмент, оркестърът винаги е равностоен партньор, а не просто акомпаниращ солиста“.

В програмата на симфоничната вечер е предвидена и Седмата симфония на Лудвиг ван Бетовен. Нейната премиера през 1813 г., в подкрепа на австрийските и баварски войници, ранени в битката срещу Наполеон при Ханау, виенчани посрещнали с такъв ентусиазъм, че концертът, под диригентството на автора, бил повторен след 4 дни. Седма симфония получила своята висока оценка и от велики съвременници на Бетовен, които я възприели като „най-мелодичната и най-оптимистична” творба на композитора. Вагнер я нарекъл „апотеоз на танца” заради изобилието от ритми и танцувални асоциации, а финала Чайковски определя като „поредица картини, изпълнени с всеотдайно веселие, щастие и доволство от живота.”

ЕМИЛ ТАБАКОВ

Завършва Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ в София със специалностите дирижиране при проф. Влади Симеонов, контрабас при проф. Тодор Тошев и композиция при проф. Марин Големинов. Лауреат е на национални и международни конкурси – и като контрабасист (София), и като диригент („Николай Малко“, 1977, Копенхаген). Диригентската му кариера започва от Русенската филхармония през 1976. Ръководи различни музикални институции: камерния ансамбъл „Софийски солисти“ (1979-1988); Софийската филхармония (1985-2000); Белградската филхармония (1994-1999); Новогодишния музикален фестивал в НДК (1999 – 2004); Симфоничния оркестър “Билкент” в Анкара (2002 – 2008); Симфоничния оркестър на БНР (2008-2015). През 1997 г. е министър на културата на Република България в правителството на Стефан Софиянски.

Дирижира успешния музикален проект на „Мартенски музикални дни“ в Русе – Фестивалния оркестър от възпитаници на НУИ „Проф. Веселин Стоянов“. Често работи с оркестрите на Варненската и Пловдивската опера. Дирижира мащабния концерт в НДК по повод българското европредседателство през 2018 г.

Гостувал е с ръководените от него оркестри, а също и като гост-диригент в Германия, Англия, Дания, Швеция, Полша, Франция, Италия, Русия, Испания, Румъния, Австрия, Швейцария, Белгия, САЩ, Австралия, Канада, Япония, Южна Корея, Сингапур, Тайван, Еквадор, Колумбия, Куба, Бразилия, Израел, Холандия и други. Дирижирал е оперни спектакли в множество страни. Репертоарът на Емил Табаков включва голямо разнообразие от оперни и симфонични произведения от класиката, романтизма и съвременни автори. Осъществил е записи на повече от 250 симфонични и оперни произведения на компакт дискове за Балкантон (България), Елан (САЩ), Капричио Делта (Германия), Мега-Мюзик (България), Пентагон (Холандия), Гега Ню (България), Еми, Наксос.

Впечатляващо и мащабно е и композиторското творчество на Емил Табаков, безспорно един от най-забележителните български музиканти на нашето съвремие. Той е автор на 10 симфонии, концерти за оркестър, концерти за различни инструменти, Реквием по латински текст, камерни и солови произведения. Повечето от тях са написани по поръчка на международни фестивали и известни изпълнители. Издадени са на CD за звукозаписните компании Naxos, Гега Ню, Балкантон, Toccata Classics. Отличени са с национални награди и са често изпълнявани в България, Германия, Португалия, САЩ, Япония, Финландия, Франция, Австрия, Турция и други.

Големи музиканти са изпълнявали негови произведения – Патрик Галоа, Филип Бернолд, Жан Филип Колар, Тим Хю, Юри Башмет, Минчо Минчев, Светлин Русев и др.

МАЕСТРО ЕМИЛ ТАБАКОВ НА 75

Емил Табаков

МАЕСТРО ЕМИЛ ТАБАКОВ пред Виолета Тончева за варненската премиера на своя Концерт за цигулка и оркестър със солист Светлин Русев на 25 ноември 2022, 19.00, ФКЦ, зала 1; виртуозността на солиста и оркестъра, формулата за добър оркестър и творческите намерения. Диригентът и композиторът Емил Табаков през погледа на другите – анкета.

Маестро Табаков, за екипа на Държавна опера Варна е чест и радост, че с варненската премиера на Вашия Концерт за цигулка и оркестър със солист Светлин Русев ще отбележим 75-годишния Ви юбилей. Защо от голямото си творчество избрахте това произведение?

Не го избрах аз. Концертът за цигулка и оркестър беше предложен от Светлин Русев на госпожа Даниела Димова и аз, разбира се, нямах нищо против (усмихва се). Написах този концерт за Русенския фестивален оркестър и специално за Светлин Русев, който беше солист на премиерите в Русе, София, сега и във Варна. Във всичките ми концерти за различни инструменти, съм заложил драматургия, която изисква виртуозност не само от солиста, но и от оркестъра. Оркестърът за мен никога не е акомпаниращ, така че и в Концерта за цигулка и оркестър той също е равнопоставен и изпълнява отговорни задачи.

Според диригент с дългогодишен опит и световно признание като Вас, какъв трябва да бъде добрият оркестър?

Моето най-важно изискване за един добър оркестър е да знае как се свири Бетовен, как се свири Брамс, как се свири Моцарт. Да знае как се интонира, как се фразира в дадения случай. Добрите оркестри го могат, тогава диригентът няма нужда да обяснява разликите в интерпретацията на различните композитори и нещата стават по-лесни. Оркестрите в цяла България станаха оперни и макар че добрите оркестри могат да изпълняват и оперна, и симфонична музика, подготовката на един симфоничен концерт предполага повече време, докато се навлезе в спецификата му. Обратно, един симфоничен оркестър също би имал нужда да се настрои на оперно свирене. И в двата случая диригентът има какво да върши (усмихва се).

Възхищавам се на умението Ви, паралелно обитавайки двата свята – на композитора и на диригента, никога да не отстъпвате от високите си критерии. Предполагам, че ще продължавате в същия стил и след юбилейната годишнина.

Така смятам. Има много произведения, които харесвам и още не съм издирижирал. Искам да композирам и нова музика, затрупан съм с поръчки. Опитвам се да редувам двете неща равностойно, но времето все не достига (усмихва се).

Отстрани изглежда точно обратното. Благодаря, че ми отделихте кратката пауза между репетициите за утрешния премиерен концерт. Желая Ви житейско и творческо дълголетие, а какво Ви пожелават госпожа Даниела Димова и оркестрантите, ще научите от анкетата, която направих с тях.

ПЕТЪР ТУЛЕШКОВ

Маестро Табаков е много вдъхновяваща личност, която ни събира в едно цяло и ни насочва към дълбините в музиката. Очаквам с нетърпение всяка среща с него, защото той избира интересни програми със съвременна музика, която не се свири често, а в нея има такива шедьоври. Като композитор Емил Табаков е ярък представител на съвременната музика. Неговата оригинална музикална мисъл изгражда сложна фактура с преплетени размери, в която всъщност всичко е свръхподредено и създава своя специфична атмосфера. Така е в Концерта за цигулка и оркестър, в симфониите му и други негови произведения.

Имах щастието да дирижирам неговия Концерт за маримба, вибрафон и тъпан. Със страхопочитание се заех с партитурата и подреждайки нещата в главата си, в съзнанието ми започнаха да се избистрят картини. В цялото творчество на Емил Табаков тази подреденост и ритмичност създават една особена моторика, както у Бетовен. Затова в нашия концерт сега Концертът за цигулка и оркестър на Емил Табаков е съчетан прекрасно със Седмата симфония на Бетовен, в която всичко е бързо, със строг ритъм, танцувално, маршово дори. Откриваш различни съпоставки, виждаш подредеността, виждаш детайлите и пред теб изниква цялостната картина. А втората и третата част на Концерта за цигулка и оркестър са абсолютни молитви – един космос, в който властва хармонията. Властва виртуозно и танцувално – това също са характерни белези в композиторския стил на Емил Табаков. Желая му здраве и радост. Вярвам, че вдъхновението ще го води и във времето напред.

ГАЛИНА ЛЕДЛОВА

Да свириш с маестро Табаков е празник. Огромен ерудит и енциклопедист, изключителен композитор и великолепен диригент с отношение към оркестъра. Пожелавам му още дълги години да е в тази превъзходна кондиция, която показва непрекъснато.

БОРИС КАЗАКОВ

Прекрасно се свири с маестро Табаков. Той успява да извади най-хубавото от всеки музикант. В неговия Концерт за цигулка и оркестър се сблъскваме с редица иновативни подходи в композиторския му стил като например необичайното делене на нотите, което музикантът трябва стриктно да спазва, просто трябва да пренастрои метронома в главата си. Да продължава да твори и още много години да бъде между нас.

МАРИНА ВИНОКУРОВА

Много харесвам маестро Табаков. Обичам да свиря под неговата диригентска палка. Вълнува ме неговата музика, усещам в нея оптимизъм и житейска мъдрост. Пожелавам му здраве, щастие и творчески висоти.

КРАСИМИР ЩЕРЕВ

С голямо удоволствие свиря с маестро Табаков. Той има огромен опит, владее съвършено оркестъра и с него ние не спираме да се усъвършенстваме. Той е прецизен и взискателен, което може да притеснява само този, който не се е подготвил добре. Имам прекрасни спомени от концертите си с маестро Табаков. Първият ми досег с неговото изкуство се случи по хубав повод, солирах в Бетовеновия концерт за цигулка и оркестър, беше чудесно. Радвам се всеки път, когато маестро Табаков идва във Варна. Да бъде здрав, дълголетен и все така да ни вдъхновява.

ЗАРА СИРЯЗОВА

Прекрасен диригент. Удоволствие е да работя с него. Той е взискателен, но в същото време дава свобода на музиканта и това много ми допада.

ОЛЕНА МОШИНСКА

Маестро Табаков е уникален творец и диригент от най-висша класа, към когото всички изпитваме огромен респект. Той изработва подробно всеки детайл и проявява търпение, дори когато на оркестранта му е трудно да се справи. Много е взискателен, но умее и да се шегува, което разведрява атмосферата. В началото, да си призная, се страхувах от него, но вече знам, че ако се отнасяме сериозно към задачите си, дори да сбъркаме нещо, той ще го отбележи с усмивка. Пожелавам му от сърце здраве и удовлетворение. Дано сме заедно в още много концерти.

НЕЙКО БОДУРОВ

Маестро Табаков винаги предлага екстремни програми, които ни провокират и ни помагат да се усъвършенстваме. Искам да го поздравя за великолепния Концерт за цигулка и оркестър, който е написал – една виртуозна творба за всички инструменти, не само за соло цигулката. За нас е огромно удоволствие да сме заедно на една сцена с диригент от такъв висок ранг. Благодарим му за това и си пожелаваме да свирим поне още 75 години с него.

ИРИНА ОЛШАНСКА

Удоволствие е да свириш под диригентството на маестро Табаков. От него винаги научаваш нещо ново. Имам усещането, че с неговите репетиции прочистваме слуха си и това ни действа като профилактика, особено когато свирим класика, Бетовен например. Невероятен музикант, който ни зарежда с емоция и ни подтиква да се развиваме. Същото е сега с Концерта за цигулка и оркестър – една блестяща и много трудна творба, за която оркестърът трябва да бъде на високо ниво. Пожелавам на маестро Табаков още дълго да запази такава прекрасна форма, да бъде все така енергичен, позитивен и креативен. Очакваме с нетърпение новите му творби.

ЗДРАВКО ГАЙДАРОВ

Голям диригент. С маестро Емил Табаков се прави истинска музика.

ДАНИЕЛА ДИМОВА – директор на Театрално-музикален продуцентски център Варна

Да се работи с големи творци, не само диригенти, но и композитори, като Емил Табаков, е привилегия и отговорност. В последните години той често застава пред нашия оркестър и резултатите от работата му са видими и трайни. С голямо удоволствие показваме пред нашата публика нова българска музика, какъвто е Концертът за цигулка и оркестър на Емил Табаков, в който ще свири блестящият български цигулар Светлин Русев, заедно с Оркестъра на Държавна опера Варна. Варненската премиера на този концерт ни дава поглед към най-доброто, което българската култура е сътворила и пълната зала 1 на ФКЦ с 800 зрителски места е доказателство за интереса на нашите съграждани към това значимо събитие.

Има нещо символично в това, че в 75-ия юбилеен сезон на Варненската опера ние отбелязваме и 75-годишния юбилей на маестро Емил Табаков. Вярвам, че той още дълги години ще ни радва със своето голямо изкуство! На многая лета!

Виолета Тончева

Фотография Росен Донев

https://www.operavarna.com/

Други