Чуден феномен е родното кино. До съвсем скоро авторите му не се интересуваха особено от публиката, за която би трябвало да го създават. От друга страна пък зрителите гордо заявяваха, че български филми не гледат. Но където и да се появеше текст за нова наша продукция, коментарите със сигурност надвишаваха броя на хората, които са я гледали или имат намерение да го направят.
Не знам дали поради популярността на сериалите, но като че ли в последно време отношенията се нормализираха и съвременното българско кино се сдоби със свой кръг от фенове, към които се числя и аз, и всяка година с настъпването на есента трепетно очаквам новата реколта, която се предлага на фестивала „Златна роза“. Сега вкусът на всяка една продукция ще бъде изненада, защото не успях да видя предварително нито един от селектираните филми.
Добрата новина е, че пандемията и проблемите с финансирането засега не са засегнали производството и в конкурсната програма са включени 15 заглавия. Този път нямаме продукции, дошли директно от Кан или Берлинале, но пък за първи път ще бъде видяно родното предложение за “Оскар” – “Майка”. Проектът на Зорница София е доста различен от традиционните наши филми, които са предимно с локална тематика. Вдъхновен от истински случай, в него се разказва за Елена, която се опитва да преоткрие майчинството сред децата на Кения. Преди две години вторият филм на едната половинка от “Кецове” Иван Владимиров обра почти всички награди на “Златна роза”, сега с нетърпение очаквам подобен резултат и от Валери Йорданов. Въпреки че е развързал този чифт, на пръв поглед изглежда, че не е захвърлил кецовете да отлежават в шкафчето, защото “Шекспир като улично куче” отново се върти около проблемите на младите хора. След като ни сблъска челно с действителността в “Христо”, Тодор Мацанов прави плавен завой към доскорошната ни реалност – а именно пандемията. Описан по-скоро като dark romance, “Блок” проследява живота на обитателите в една кооперация по време на локдауна. В главната роля отново е откритието от “Христо” Димитър Николов. Сред дебютантите с умелата рекламна кампания и качеството на трейлърите се откроява “Изкуството да падаш” на Орлин Милчев, който помним с късометражката “Добри”.
Дълги години детското и семейно кино беше пренебрегвано, като от време на време се появяваше по някое заглавие, сега обаче има цели две предложения в този сегмент – “Български кораб потъва в бурно море” на театралния режисьор Петринел Гочев и “Случаят Тесла” на Андрей Хадживасилев. Силно се надявам да заемат място в сърцата на днешните малчугани и техните родители. Специално внимание заслужават и останалите продукции в състезателния афиш – “Бягство” на Виктор Божинов, “Пролетно равноденствие” на Иван Павлов, “След сезона” на Иван Панев, “Жълт олеандър” на Лъчезар Аврамов, “Мрак” на Душан Милич, “Анна” на Боримир Илков – Боно и др.
В конкурса за късометражни филми са включени 16 заглавия, като фаворити са ми “Рак, омар и стрида” на Марий Росен и “Бони и Льони” на Светла Цоцоркова.
40-тото издание на фестивала “Златна роза” ще се проведе от 23 до 29 септември в залите на Фестивален и конгресен център – Варна.
Зорница Кънчева