Изминалата 2021 безспорно е най-успешната година за Рюсуке Хамагучи. Неговият филм „Карай колата ми“ имаше четири номинации за „Оскар“ и спечели статуетката за най-добър чуждестранен филм. Любопитното е, че в същата година японският режисьор имаше още едно заглавие, което остана малко в сянка, въпреки че беше отличено със „Сребърна мечка“ на „Берлинале“.
Именно „Игра на съдбата и въображението“ получи голямата награда – „Златна Афродита“, на завършилото 30-о издание на МФФ „Любовта е лудост“. Филмът сам по себе си е един интимен шедьовър, проследяващ моменти от живота на три влюбени жени. Отделните истории разказват за традиционен любовен триъгълник, но с неочакван край; капан, свързан с прелъстяване, който се проваля, и една малко фантастична приказка, където срещата се осъществява благодарение на компютърен вирус, който обърква самоличностите на героините.
За най-добър режисьор беше посочен Неджип Чаахан Йоздемир за „Чисто бяло“. Семейната драма представя двойственото съществуване на Вюрал, който проповядва богоугоден начин на живот, но същевременно има забежка с младата Соней. Съвсем заслужено актьорът Мерт Фират взе приза за мъжка роля – за превъплъщението си в човек с двоен морал. За Шарлот Генсбур (отличена за женска роля) каквото и да напиша, все ще е недостатъчно. Във филма „Пътници на нощта“, който имаше премиера в Берлин, я виждаме в образа на Елизабет, която трудно успява на подреди обърканото си битие – разкъсвана между предстоящия развод, децата тийнейджъри и възрастния си баща.
Специалната награда на журито (Ирмена Чичикова, Михаилс Стародубовс, Латвия, Петер Шайки, Унгария, Пааво Вестерберг, Финландия и Артур Заборски, Полша) отиде при унгарската продукция „Доколкото ми е известно“, представяща по необичаен начин една семейна травма, каквато е изнасилването на съпругата.
Родната следа сред призовете е дебютният филм на театралния режисьор Петринел Гочев – „Български кораб потъва в бурно море“, който беше отличен от община Варна. Младежкото жури даде своя глас за „Дъщерята“ (Испания), а гилдията на филмовите критици – за „Завръщането на Казанова“, Италия.
Както се казва – на печелившите честито! А от себе си пожелавам – Рюсуке Хамагучи и Шарлот Генсбур да не получават статуетките си задочно, а съвсем скоро да ни махат от червения килим във Варна.
Зорница Кънчева