Днес е 04.12.2024

Павел Балев: Радвам се да поема отговорност за Варна

15.10.2021

На 16 октомври маестро Павел Балев ще дирижира за втори път след лятната премиера „Хофманови разкази“ на Основна сцена в Държавна опера Варна.

Павел Балев
Маестро Павел Балев, фотограф Росен Донев

Маестро Балев пред Виолета Тончева за творческите си планове като постоянен гост диригент на Държавна опера Варна от този сезон – неговия пръв ангажимент в България за по-дълъг период от време; чувството за принадлежност и отговорност, очакванията и изискванията, професионалните правила и мотивацията; за съвършената техника на Красимира Стоянова и още…

Маестро Балев, да Ви благодаря най-напред за това, че приехте да бъдете Постоянен гост диригент на Държавна опера Варна, още повече, че ръководите и други музикални институции в Европа – Главен диригент на Филхармонията в Баден Баден, от 2022 година също главен диригент на Операта в Лимож – Франция и Генерален музикален директор на Театъра в Нордхаузен – Германия.

Всъщност приключвам този сезон работата си като Главен диригент на Филхармонията в Баден Баден, пост, който поех още през 2007 година, но ме поканиха да остана като Първи гост диригент и за следващите 5 сезона на оркестъра, който толкова добре познавам. По реда на предложенията, не на последно място, дойде и поканата от госпожа Даниела Димова, директор на Театрално-музикален продуцентски център Варна, да стана Постоянен гост диригент на Варненската опера за следващите 3 сезона. Изключително съм благодарен на госпожа Димова, за мен е чест да изпълнявам такава висока длъжност във Варненската опера. Това е първият ми ангажимент за по-голям период от време за българска оперна институция, досега не съм имал подобен ангажимент. Той ще включва работата върху една премиера на сезон и второ оперно заглавие, което ще бъде уточнявано допълнително. Позицията на Първи гост диригент изгражда чувство за принадлежност и носи определена отговорност за музикалната дейност на институцията. Разбирам това като ангажимент към солистичния състав, оркестъра, хоровия състав и целия административен и художествен екип. Радвам се, че поемам отговорност за Варна.

Екипът на Варненската опера, Вие вече сте го усетили, е респектиран от Вашия професионализъм и също с радост прие новината, че поемате поста на Постоянен гост диригент.

Разбирам това като дълг към гласуваното доверие. На 50 години смятам, че имам с какво да бъда от полза и на една българска институция. Както на другите места, така и тук, чувството за принадлежност е водещо. Надявам се, заедно с екипа на Варненската опера, да постигнем не само един или два, а поредица от добри резултати. Знам, че това се очаква от мен и ще работя в тази посока.

Любопитно е, диригент с международна кариера като Вас използва ли различни подходи, когато застава на диригентския пулт в различни страни – Франция, Германия, България или другаде по света?

Навсякъде добрата музика се прави по един и същ начин. Дали ще дирижирам едно заглавие във Варна или Цюрих, мотивацията да направя най-доброто, на което съм способен, е една. При изработването и подготовката на заглавието няма разлика дали ще работя с български, немски или френски солисти, хор и оркестър.

Под няма разлика, разбирам, че няма компромис – за Вас и за другите. …

Да, също и от тази гледна точка. Имам предвид осъзнаването на заглавието, осмислянето на произведението, предварителната подготовка, изчитането на допълнителна странична литература, тълкуването на произведението с помощта на други източници, освен партитурата – всичко това аз така или иначе трябва да го направя, преди да дойда във Варна. Изискванията към самия мен няма да бъдат в никакъв случай по-различни. Самото заглавие изисква. Освен това очакванията и изискванията към самия мен от страна на оркестъра, солистите и хора със сигурност ще бъдат високи.

След изключителния успех на юбилейния концерт за 75-годишнината на Варненския симфоничен оркестър и великолепната премиера на „Хофманови разкази“ от Офенбах под Вашето диригентство, те имат вече някаква представа за маниера Ви на работа.

Наистина те вече познават моя подход към произведението и към тях и аз ще се старая да бъда последователен във всяко едно отношение. Важно е да се създаде една червена нишка в съвместната ни дейност и това, което на моменти съм усетил, че липсва понякога в ежедневната работа, ще се опитам да го стабилизирам, да го канализирам. Държа на определен начин на работа, който според моите изисквания и моя маниер трябва да бъде въведен и да ни води заедно към набелязаните резултати.

Това ще изведе Варненската опера на един следващ етап от нейното развитие, доколкото през последните години тук се изявяват предимно различни диригенти с различен почерк.

Добре е да има и един константен почерк, да се знае че има една тенденция, един общ начин на мислене и подготовка на нещата, който да бъде осъзнат, усвоен и въведен като принцип в репетиционния процес. С тези претенции тръгвам, за да се знае – при Балев нещата, които правим, са такива и очакванията са такива. В репетициите вече се старая да внасям професионалните правила, които лично за мен, като диригент и Постоянен гост диригент на Варненската опера, са от съществено значение.

Ще ги посочите ли по-конкретно?

Това са наистина съвсем конкретни неща – по какъв начин да общуват колегите по време на репетиция с мен и помежду си, какви изисквания да имат самите те към себе си, какви изисквания да имат водачите на групи и т.н. в същия дух. Професионалните принципи във взаимоотношенията при изграждане на общ подход улесняват комуникацията и водят убедително към добрите резултати, които са наша обща цел.

Уточнихте ли вече заглавията, които ще подготвите в сезон 2021-2022?

Започваме да подготвяме „Дама Пика“ на Чайковски, едно изключително сложно и трудно заглавие както за оркестъра, така и за хора и солистите. През следващото лято планираме за Опера в Летния театър „Отело“ от Верди с Красимира Стоянова. Госпожа Даниела Димова и Красимира Стоянова заедно ме поканиха да направя тази продукция.

Красимира Стоянова буквално омагьоса публиката на Опера в Летния тетър миналото лято. След нейния гала концерт дълго време не можех да слушам нищо друго…

Красимира Стоянова притежава съвършена техника и това, което изпява, остава като образец в съзнанието. След нейно изпълнение наистина е трудно да възприемеш друга интерпретация. Същото въздействие постига и Диана Дамрау с нейния репертпоар, който коренно се различава от репертоара на Красимира Стоянова.

Вие водите и сега концертите от есенното турне 2021 на Диана Дамрау. Всъщност, Маестро Балев, Вие сте предпочитаният диригент на две от най-великите оперни певици на нашата съвременност – Диана Дамрау и Красимира Стоянова.

С Красимира Стоянова съм изключително близък. Ние мислим по един и същ начин. Имаме много сходно чувство за правене на музика, усетът ни за музика, как се борави с нотния текст, как се осмисля и интерпретира, какво иска певецът от диригента и обратно – всички тези неща няма нужда да ги изговаряме, защото при нас те идват естествено и се разбират от само себе си. С всеки такт се обогатяваме взаимно и като тандем сме натрупали много опит. Три от компакдисковете на Красимира Стоянова са под моето диригентство. Тя ми се довери и ме въведе в работата с Мюнхенския радиооркестър, с който реализирахме хубави продукции, отличени навсякъде с големи награди и признание. Красимира Стоянова е световен еталон за вокална техника и силни интерпретации на възможно най-високото ниво. Казвам това без преувеличение и излишества в определенията, които давам. С такава певица като Красимира Стоянова може да се гордее всяка нация. И слава Богу, че предава уменията си на по-младите в своите майсторски класове.

Много голям беше интересът към нейните майсторски класове миналото лято в родния й град Велико Търново и във Варна.

Напълно обяснимо. Красимира Стоянова е един от малкото Вердиеви сопрани на възможно най-високото ниво в момента в света. Разбира се, тя не пее само Верди, но начинът, по който пее, осмисля и изразява музикалния текст, е изключителна рядкост.

Отсега предвкусвам удоволствието от нейната Дездемона в „Отело“ догодина.

Много пъти сме правили заедно „Отело“, имаме и запис на сцената с Молитвата на Дездемона от четвърто действие. Високата летва, която Красимира Стоянова поставя като Дездемона, много трудно може да бъде достигната, затова и десетилетия наред тя беше определяна като най-великата Дездемона на нашето време.

Във времето напред, как си представяте Варненската опера?

Като музикална институция със свой оригинален стил, изразител на своето време и вдъхновител за културното израстване на Варна и България.

Разговаря Виолета Тончева

Снимки Росен Донев

https://www.operavarna.com

Още артистични събития във Варна открийте в нашия АФИШ: https://artvarna.net/events/

Други