На 16 октомври маестро Павел Балев ще дирижира за втори път след лятната премиера „Хофманови разкази“ на Основна сцена в Държавна опера Варна.
Маестро Балев пред Виолета Тончева за творческите си планове като постоянен гост диригент на Държавна опера Варна от този сезон – неговия пръв ангажимент в България за по-дълъг период от време; чувството за принадлежност и отговорност, очакванията и изискванията, професионалните правила и мотивацията; за съвършената техника на Красимира Стоянова и още…
Маестро Балев, да Ви благодаря най-напред за това, че приехте да бъдете Постоянен гост диригент на Държавна опера Варна, още повече, че ръководите и други музикални институции в Европа – Главен диригент на Филхармонията в Баден Баден, от 2022 година също главен диригент на Операта в Лимож – Франция и Генерален музикален директор на Театъра в Нордхаузен – Германия.
Всъщност приключвам този сезон работата си като Главен диригент на Филхармонията в Баден Баден, пост, който поех още през 2007 година, но ме поканиха да остана като Първи гост диригент и за следващите 5 сезона на оркестъра, който толкова добре познавам. По реда на предложенията, не на последно място, дойде и поканата от госпожа Даниела Димова, директор на Театрално-музикален продуцентски център Варна, да стана Постоянен гост диригент на Варненската опера за следващите 3 сезона. Изключително съм благодарен на госпожа Димова, за мен е чест да изпълнявам такава висока длъжност във Варненската опера. Това е първият ми ангажимент за по-голям период от време за българска оперна институция, досега не съм имал подобен ангажимент. Той ще включва работата върху една премиера на сезон и второ оперно заглавие, което ще бъде уточнявано допълнително. Позицията на Първи гост диригент изгражда чувство за принадлежност и носи определена отговорност за музикалната дейност на институцията. Разбирам това като ангажимент към солистичния състав, оркестъра, хоровия състав и целия административен и художествен екип. Радвам се, че поемам отговорност за Варна.
Екипът на Варненската опера, Вие вече сте го усетили, е респектиран от Вашия професионализъм и също с радост прие новината, че поемате поста на Постоянен гост диригент.
Разбирам това като дълг към гласуваното доверие. На 50 години смятам, че имам с какво да бъда от полза и на една българска институция. Както на другите места, така и тук, чувството за принадлежност е водещо. Надявам се, заедно с екипа на Варненската опера, да постигнем не само един или два, а поредица от добри резултати. Знам, че това се очаква от мен и ще работя в тази посока.
Любопитно е, диригент с международна кариера като Вас използва ли различни подходи, когато застава на диригентския пулт в различни страни – Франция, Германия, България или другаде по света?
Навсякъде добрата музика се прави по един и същ начин. Дали ще дирижирам едно заглавие във Варна или Цюрих, мотивацията да направя най-доброто, на което съм способен, е една. При изработването и подготовката на заглавието няма разлика дали ще работя с български, немски или френски солисти, хор и оркестър.
Под няма разлика, разбирам, че няма компромис – за Вас и за другите. …
Да, също и от тази гледна точка. Имам предвид осъзнаването на заглавието, осмислянето на произведението, предварителната подготовка, изчитането на допълнителна странична литература, тълкуването на произведението с помощта на други източници, освен партитурата – всичко това аз така или иначе трябва да го направя, преди да дойда във Варна. Изискванията към самия мен няма да бъдат в никакъв случай по-различни. Самото заглавие изисква. Освен това очакванията и изискванията към самия мен от страна на оркестъра, солистите и хора със сигурност ще бъдат високи.
След изключителния успех на юбилейния концерт за 75-годишнината на Варненския симфоничен оркестър и великолепната премиера на „Хофманови разкази“ от Офенбах под Вашето диригентство, те имат вече някаква представа за маниера Ви на работа.
Наистина те вече познават моя подход към произведението и към тях и аз ще се старая да бъда последователен във всяко едно отношение. Важно е да се създаде една червена нишка в съвместната ни дейност и това, което на моменти съм усетил, че липсва понякога в ежедневната работа, ще се опитам да го стабилизирам, да го канализирам. Държа на определен начин на работа, който според моите изисквания и моя маниер трябва да бъде въведен и да ни води заедно към набелязаните резултати.
Това ще изведе Варненската опера на един следващ етап от нейното развитие, доколкото през последните години тук се изявяват предимно различни диригенти с различен почерк.
Добре е да има и един константен почерк, да се знае че има една тенденция, един общ начин на мислене и подготовка на нещата, който да бъде осъзнат, усвоен и въведен като принцип в репетиционния процес. С тези претенции тръгвам, за да се знае – при Балев нещата, които правим, са такива и очакванията са такива. В репетициите вече се старая да внасям професионалните правила, които лично за мен, като диригент и Постоянен гост диригент на Варненската опера, са от съществено значение.
Ще ги посочите ли по-конкретно?
Това са наистина съвсем конкретни неща – по какъв начин да общуват колегите по време на репетиция с мен и помежду си, какви изисквания да имат самите те към себе си, какви изисквания да имат водачите на групи и т.н. в същия дух. Професионалните принципи във взаимоотношенията при изграждане на общ подход улесняват комуникацията и водят убедително към добрите резултати, които са наша обща цел.
Уточнихте ли вече заглавията, които ще подготвите в сезон 2021-2022?
Започваме да подготвяме „Дама Пика“ на Чайковски, едно изключително сложно и трудно заглавие както за оркестъра, така и за хора и солистите. През следващото лято планираме за Опера в Летния театър „Отело“ от Верди с Красимира Стоянова. Госпожа Даниела Димова и Красимира Стоянова заедно ме поканиха да направя тази продукция.
Красимира Стоянова буквално омагьоса публиката на Опера в Летния тетър миналото лято. След нейния гала концерт дълго време не можех да слушам нищо друго…
Красимира Стоянова притежава съвършена техника и това, което изпява, остава като образец в съзнанието. След нейно изпълнение наистина е трудно да възприемеш друга интерпретация. Същото въздействие постига и Диана Дамрау с нейния репертпоар, който коренно се различава от репертоара на Красимира Стоянова.
Вие водите и сега концертите от есенното турне 2021 на Диана Дамрау. Всъщност, Маестро Балев, Вие сте предпочитаният диригент на две от най-великите оперни певици на нашата съвременност – Диана Дамрау и Красимира Стоянова.
С Красимира Стоянова съм изключително близък. Ние мислим по един и същ начин. Имаме много сходно чувство за правене на музика, усетът ни за музика, как се борави с нотния текст, как се осмисля и интерпретира, какво иска певецът от диригента и обратно – всички тези неща няма нужда да ги изговаряме, защото при нас те идват естествено и се разбират от само себе си. С всеки такт се обогатяваме взаимно и като тандем сме натрупали много опит. Три от компакдисковете на Красимира Стоянова са под моето диригентство. Тя ми се довери и ме въведе в работата с Мюнхенския радиооркестър, с който реализирахме хубави продукции, отличени навсякъде с големи награди и признание. Красимира Стоянова е световен еталон за вокална техника и силни интерпретации на възможно най-високото ниво. Казвам това без преувеличение и излишества в определенията, които давам. С такава певица като Красимира Стоянова може да се гордее всяка нация. И слава Богу, че предава уменията си на по-младите в своите майсторски класове.
Много голям беше интересът към нейните майсторски класове миналото лято в родния й град Велико Търново и във Варна.
Напълно обяснимо. Красимира Стоянова е един от малкото Вердиеви сопрани на възможно най-високото ниво в момента в света. Разбира се, тя не пее само Верди, но начинът, по който пее, осмисля и изразява музикалния текст, е изключителна рядкост.
Отсега предвкусвам удоволствието от нейната Дездемона в „Отело“ догодина.
Много пъти сме правили заедно „Отело“, имаме и запис на сцената с Молитвата на Дездемона от четвърто действие. Високата летва, която Красимира Стоянова поставя като Дездемона, много трудно може да бъде достигната, затова и десетилетия наред тя беше определяна като най-великата Дездемона на нашето време.
Във времето напред, как си представяте Варненската опера?
Като музикална институция със свой оригинален стил, изразител на своето време и вдъхновител за културното израстване на Варна и България.
Разговаря Виолета Тончева
Снимки Росен Донев
Още артистични събития във Варна открийте в нашия АФИШ: https://artvarna.net/events/