Днес е 24.10.2020

Master of Art Film Festival отново в културния календар на Варна от 1 септември

27.08.2020

Специална програма от петото издание на най-големия фестивал на Балканите за документално кино Master of Art Film Festival ще бъде представена на варненските  киномани от 1 до 8 септември във Фестивалния и конгресен център във Варна. Публиката физически ще се наслади на голямото кино, което разказва истории за артисти от различни области на изкуството. Истинската магия на киното в кино зала се завръща! За тази магия разговаряме с Найо Тицин – артистичен директор на Master of Art Film Festival.

Найо Тицин
  • Ситуацията, през която премина последното издание на фестивала наистина се оказа деликатна и нова. И все пак след преживяното и това, което ни предстои, ми се струва, че истинската среща с арт киното и специално при фестивалите, е тази, в която зрителите посрещат на крака героите, т.е. отвъд онлайн, а в жив диалог. Какви са вашите очаквания за изданието на  Master of Art Film Festival във Варна?
  • За мен е много важно Master of Art Film Festival да присъства в културния календар на Варна. Това е град с културни традиции и би било грехота варненци да нямат възможност да се докоснат до изключителните истории на творци от цял свят. А всяка една история в тези филми разкрива нови светове  и така зрителят се превръща в част от големия свят на изкуството.
  • Кое предопредели точно тези заглавия да се представят на варненските зрители? Какво ново ще открие публиката от филмите за личности като Салвадор Дали, Жан-Пол Готие, Леонардо, Роми Шнайдер, Мунк  и пр. Като почитател на невероятната актриса Роми Шнайдер и на норвежкия художник Мунк, ще се радвам, ако предложените заглавия ме изненадат и предизвикат ново усещане за света им.
  • Документалните филми за творци, които представяме на фестивала, не са научнопопулярни, не са и чисто биографични. Това са документални филми, които те вкарват в интимния свят на тези творци. Започваш да разбираш техните притеснения и тревоги. Виждаш едни раними души, които въпреки несгодите и несправедливостта в живота намират начин да станат по-силни, за да оставят следа в историята на изкуството. Благодарение на филмите, които представяме, зрителят си става близък с тези творци и ги заобичва по нов начин.
  • Кой от тези филми съответства на вашия натюрел като режисьор на документално кино и какво бихте си „откраднали“ от видяното като подход  за  създаване на нов документален филм?
  • Документалният филм „Жан-Пол Готие – Шантав и шик“ е много мой тип филм. На мен като режисьор ми е интересно да проследявам творческия процес на един артист и цялостното създаване на един творчески продукт. Това може да се види в този филм, както и в моя филм „Стихията Медея“. Вдъхновяващото в това да проследиш със седмици, месеци или дори години един творчески процес, е че не знаеш какво ще стане накрая. Това е приключение, както за създателите на първичния творчески продукт, но така и за режисьора на документалния филм, който се превръща в отделен творчески продукт. Мен това много ме вълнува като работа.
  • Разкажете за последната ви работа, свързана с един спектакъл на сцената на Античния театър в Пловдив, който миналата година бе като стихия. Коя и каква е Медея  според режисьора Найо Тицин? Какво е да  си  артист-стихия в наши дни, например в България?
  • Ето как по естествен път стигнахме до този въпрос. Започнах снимки за филма година и половина преди спектакъла на Медея на Античния театър на 28 юни 2019 г. Проследявах как Снежина Петрова търси образа на Медея.  Интересно ми беше да проследя как един артист търси своя път към едни толкова мрачен образ. Цялата несигурност и вълнение в търсенето на отговори в очите на децата от малцинствата в Пловдив и София се запечата пред камерата ми от самото начало. Творческите и постановъчни решения на Десислава Шпатова се случваха пред обектива. Невероятната съпричастност на студентите по актьорско майсторство в НБУ във всички етапи на създаването на постановката беше заснета. Всичко това създаде една прекрасна основа на документален филм за едно изключително представление. Но. Както казах по рано, най-вълнуващото е това, което не можеш да предвидиш – стихията в деня на спектакъла. Тези стихии превърнаха спектакъла на Античния театър на 28 юни 2019 в уникално преживяване. В спектакъл на боговете на небето и на сцената. Спектакъл, който няма как да се повтори и именно затова е толкова важно, че го заснех и стана част от целия филм.
  • Как работите с публиките в София, в Пловдив и във Варна? Ако направим профил на предпочитанията им, има ли всяка от тях свои, според Найо Тицин, характерни нагласи? Кой е онзи филм, който ще откроите през годините с някаква специфика във възприятията на софийската публика?
  • Понякога се изненадвам как филм, който съм очаквал да има голяма посещаемост и отзвук остава на заден план и в същото време филм, за който не съм имал очаквания, се е превръщал в събитие. Не мисля, че има различна специфика във възприятията на публиките в различните градове. Това, което мога да кажа е, че навсякъде, където някой зрител за първи път се е престрашил и е бил на една прожекция на някой филм от фестивала, той излиза въодушевен и отива да гледа следваш филм. Това, с което успешно се справяме за тези вече 5 години с нашия фестивал, е да преодоляваме предразсъдъка да се ходи на кино, за да се гледа документално кино за изкуство. Порастването на публиката ни през последните 4 години показва, че филмите от нашия фестивал намират все повече публика.
  • Коя е посоката при селектирането на дадено заглавие: личността на героя или наградите на даден филм? Авантюра ли е Master of Art Film Festival за Найо Тицин или страст, жажда за друго кино?
  • Основното, по което се водим в селекцията, е добрият филм и интересната история, която той разказва. В нашия фестивал показваме филми, представяни преди това на големи фестивал като Кан, Берлин, Венеция и в същото време показваме и премиерни заглавия, които след нашия фестивал получават и международно признание. Преди 2 години един прекрасен филм – „Етгар Керет – По действителен случай“ спечели на нашия фестивал 2 награди – за дебют (дадена от младежкото жури) и за най-добър филм в категория литература (Дадена от международното жури). Двамата режисьори, холандци, дойдоха на церемонията, без да подозират, че ще си тръгнат с 2 статуетки от Master of Art Film Festival. 7 месеца по-късно в Ню Йорк спечелиха Международната награда „Еми“ за арт програми (International Emmy Award for arts programming). Не можете да си представите какво удоволствие е да дадеш път на млад творец, да го подкрепиш и да видиш как продължава нагоре.
  • Ако ситуацията през април 2021 позволи присъствието  на Master of Art Film Festival във Варна, бихте ли разширили хоризонта на програмата с наличието на  модератори, критици, разговор със зрителите след филма, представяне на нови кино книги и пр. модули към селектираните заглавия? Как се справяте финансово в тази криза и какви са перспективите в търсене на партньори, съмишленици, нови публики (ученици, студенти) на Master of Art Film Festival във Варна?
  • За тази година имахме готовност именно така да разширим програмата на фестивала, но… Надявам се догодина да успеем да реализираме тези идеи, но е ясно, че в това особено време не могат да се правят дългосрочни планове за нищо.
  • С какво не бихте направили компромис при организирането на Master of Art Film Festival?
  • Не бих показвал филми, които не носят нищо на зрителя. А повярвайте ми, има много такива. Всяка година гледам около 400 филма, за да направя селекцията на всяко издание. Има, разбира се, и много самоцелни „филми“ в кавички, без интересни истории. Няма зрънце, за което да се хванеш. С такива филми не мога да направя компромис.
  • Бяхте няколко дни във Варна, откривате ли разлика от миналото лято, когато отново имахте повод да сте в града? Как бихте описали културния афиш на Варна и въобще атмосферата във Варна?
  • Варна през лятото е прекрасно място. Бях по време на Алея на книгата в града. Притесних се, че хората не носят маски и не спазват социалната дистанция. Културният афиш в града е изключително богат през този сезон. Виждам, че Даниела Димова, директор на операта, прави изключителни проекти на Летния театър. Тази година заради COVID-19 нашият фестивал е през този летен сезон. Аз предпочитам Филмовият фестивал „Мастер оф Арт“ да се провежда във Варна през април, когато културния афиш е по-разреден и няма такова разнообразие от културни събития. Надявам се през 2021 отново да сме през април.

Разговаря Елица Матеева

Още за фестивала: https://masterofartfilmfestival.com/bg/

Още артистични събития във Варна открийте в нашия АФИШ: https://artvarna.net/events/

Други